#Dzieci uczą rodziców

Podczas piątej lekcji w ramach piątej edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci Uczą Rodziców” dzieci poszerzą wiedzę o zagadnieniach związanych z Internetem. Kluczowym elementem lekcji jest prezentacja zagrożeń i zasad bezpieczeństwa w sieci.

Cel ogólny lekcji to promocja bezpieczeństwa wśród najmłodszych użytkowników Internetu.

Cele szczegółowe lekcji to przedstawienie dzieciom pojęcia „Internet”, a także czynności, które można robić „w sieci”, prezentacja zagrożeń, które czyhają Internecie, omówienie zasad bezpieczeństwa, których przestrzeganie sprawi, że korzystanie z Internetu będzie bezpieczne.

  1. Co to jest „Internet”?

„Internet to wszystkie komputery, które w danej chwili są ze sobą połączone za pomocą różnych łączy: telefonicznych, internetowych i radiowych.”

  1. Do czego możemy używać Internetu?

Możliwości Internetu:

  • przeglądanie stron WWW,
  • korzystanie z wyszukiwarek,
  • korzystanie z e-maili,
  • korzystanie z czatów i komunikatorów (np. Messenger, WhatsApp, Skype),
  • kontakt ze znajomymi,
  • szukanie informacji,
  • edukacja,
  • zakupy online,
  • gry online.
  1. Niebezpieczeństwa, które czyhają na dzieci w Internecie.

Internet, pomimo że daje szerokie możliwości – pomaga w nauce, zabawie, zdobywaniu wiedzy o świecie, poznawaniu nowych ludzi – nie zawsze jest miejscem bezpiecznym dla dzieci. Wraz z rozwojem sieci i coraz większą dostępnością do tego medium komunikacyjnego problem zagrożeń w sieci przybrał znacznie na sile.

Kradzież danych.

Nieświadome dziecko może w sieci udostępniać innym osobom swoje dane osobowe, takie jak adres zamieszkania czy numer telefonu. Zdarza się również, że niektórzy przestępcy idą o krok dalej  i próbują wyłudzić hasła czy numer PIN do kart bankowych.

Cyberprzemoc.

Dzieci, przeglądając różnego typu strony, mogą spotkać się z ogromnym natężeniem agresji. Najczęściej cyberprzemoc przyjmuje takie formy, jak agresję werbalną (wypowiedzi forumowiczów pod artykułami, np. z dziedziny polityki), zamieszczanie kompromitujących materiałów, tworzenie obraźliwych stron lub profili. Do tego dzieci mogą zostać w sieci dotknięte prześladowaniami ze strony rówieśników. W Internecie coraz częściej pojawiają się przejawy cyberbullyingu, czyli znęcania się psychicznego z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

  1. Pięć zasad bezpieczeństwa w Internecie:

Chroń swoją prywatność!

Nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy. Zadbaj o swój wizerunek. Jeśli publikujesz w sieci swoje zdjęcia, zadbaj, by widzieli je tylko Twoi znajomi. Nie umieszczaj w sieci zdjęć, które mogą Ci zaszkodzić dziś lub za jakiś czas.

Mów, jeśli coś jest nie tak!

W sytuacji, kiedy ktoś lub coś Cię w Internecie zaniepokoi lub wystraszy, koniecznie opowiedz o tym rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej. Możesz w takiej sytuacji skontaktować się z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, dzwoniąc pod bezpłatny numer 116 111.

Nie ufaj osobom poznanym w sieci!

Nigdy nie można w 100% zaufać komuś poznanemu w sieci. Nie spotykaj się z osobami poznanymi  w Internecie. O propozycjach spotkania od internetowych znajomych informuj rodziców.

Szanuj innych w sieci!

Pamiętaj, by traktować innych z szacunkiem. Swoje zdanie wyrażaj, nie obrażając nikogo. Nie reaguj agresją na agresję.

Korzystaj z umiarem z Internetu!

Uważaj! Zbyt długie korzystanie z Internetu może zaszkodzić Twojemu zdrowiu i pogorszyć kontakty z kolegami. Nie spędzaj całego wolnego czasu w Internecie. Ustal sobie limit czasu, który spędzasz  w sieci i staraj się go nie przekraczać. Nie zaniedbuj szkoły i kolegów, staraj się spędzać z nimi dużo czasu. Nie wykorzystuj Internetu tylko do rozrywki, poszukaj interesujących stron, dzięki którym będziesz mógł rozwijać swoje zainteresowania i pasje. Rozwijaj swoje zainteresowania także poza siecią.

Zadania dla dzieci

Na uczniów czekają do wykonania trzy zadania o różnym poziomie trudności. Zadanie do wykonania w domu zamieszczone zostało na karcie pracy „Zadanie 1”.

ZADANIE 1       ZADANIE 2       ZADANIE 3