ziemia

Zielona Ziemia

1. Czym jest „ekologia”?
Ekologia – nauka, która bada i analizuje zależności zachodzące w świecie przyrody – wśród organizmów żywych i w otaczającym je świecie. Określenie „ekologia” stanowi połączenie greckich „oikos” i „logia”, gdzie „oikos” oznacza „dom”, a „logia” – „naukę”. Patrząc przez pryzmat tej etymologii możemy traktować omawianą dziedzinę jako naukę o domu, przy czym dom oznacza tutaj środowisko, które dane organizmy żywe zamieszkują, gdzie się rozwijają oraz ewoluują,

2. Jak poprawnie segregować odpady?

Pojemnik niebieski – papier

  • opakowania z papieru, karton, tekturę (także falistą)
  • katalogi, ulotki, prospekty
  • gazety i czasopisma
  • papier szkolny i biurowy, zadrukowane kartki
  • zeszyty i książki
  • papier pakowy
  • torby i worki papierowe

Pojemnik żółty – plastiki i metale

  • odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach
  • nakrętki, o ile nie zbieramy ich osobno w ramach akcji dobroczynnych
  • plastikowe opakowania po produktach spożywczych
  • opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach)
  • opakowania po środkach czystości (np. proszkach do prania), kosmetykach (np. szamponach, paście do zębów) itp.
  • plastikowe torby, worki, reklamówki, inne folie
  • aluminiowe puszki po napojach i sokach
  • puszki po konserwach
  • folię aluminiową
  • metale kolorowe
  • kapsle, zakrętki od słoików.

Pojemnik zielony – szkło

  • butelki i słoiki po napojach i żywności (w tym butelki po napojach alkoholowych i olejach roślinnych)
  • szklane opakowania po kosmetykach (jeżeli nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców)

Pojemnik brązowy – odpady biodegradowalne

  • odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.)
  • gałęzie drzew i krzewów
  • skoszoną trawę, liście, kwiaty
  • trociny i korę drzew
  • niezaimpregnowane drewno
  • resztki jedzenia

Pojemnik szary – odpady zmieszane

Do pojemnika z odpadami zmieszanymi należy wrzucać wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych

3. Co kryje się za słowem „recycling”?
Recykling – to system czynności i procesów, zmierzający do odzyskania i ponownego wykorzystania odpadów komunalnych, przy jak najmniejszym wkładzie energetycznym. Podstawą recyklingu jest właściwa selekcja odpadów, a następnie ich przetworzenie na nowe produkty i wykorzystanie w maksymalnym stopniu.

4. Jak dbać o środowisko?
– Sadzenie drzew przynosi wiele korzyści. Drzewa oczyszczają powietrze z różnych toksyn, są domem wielu zwierząt, chronią przed hałasem, wpływają na poprawę stanu zdrowia. Tereny leśne są doskonałym miejscem wypoczynku.
– Segregacja odpadów jest niezwykle ważna. Dzięki niej możemy ponownie wykorzystać wiele surowców wtórnych. Segregacja odpadów pozwala na ich przetwarzanie – poddawane są recyklingowi, czyli odzyskowi zawartych w nich cennych surowców. Ze zużytych odpadów możliwa jest produkcja nowych przedmiotów. Zmniejsza to zanieczyszczenie naszej planety śmieciami.

– Z zasobów wody korzystamy każdego dnia. Warto zadbać o jej oszczędzanie. Myj zęby przy zakręconym kranie, bierz szybki prysznic zamiast napełniać całą wannę wodą, unikaj zbędnego spłukiwania toalety – chusteczki wyrzucaj do kosza.
– Podróżowanie samochodem jest bardzo wygodne, lecz spaliny, które wydobywają się z rury wydechowej, są szkodliwe dla ludzi, zwierząt i roślin. Alternatywą są samochody hybrydowe i elektryczne. Latem korzystaj z roweru i hulajnogi.
Korzystają na tym środowisko i Twoje zdrowie!

5. Znaczenie pszczół dla środowiska i człowieka

Produkcja jednej trzeciej żywności i 90% owoców na świecie zależy od zapylania przez owady, głównie przez pszczoły Europejskie owady zapylające w ciągu roku wykonują pracę wartą ponad 20 mld. Aż 84 roślin uprawnych jest od nich uzależnionych Bez udziału pszczół sektor rolniczy poniósłby nieoszacowane konsekwencje Spadek liczebności zapylaczy niesie ze sobą spadek ilości i zróżnicowania dostępnych pokarmów dla ludzi i zwierząt Od momentu kiedy umrze ostania pszczoła ludzie przeżyją na Ziemi jeszcze kilka lat i umrą z głodu. – Pszczoły, obok muchówek i chrząszczy, należą do najważniejszych zapylaczy roślin kwiatowych. – Dzięki obecności pszczół w środowisku rośliny produkują znacznie większe ilości nasion i owoców! – Niejednokrotnie owady te są jedynym czynnikiem pozwalającym na zapylenie, a tym samym przedłużenie gatunku konkretnych roślin! Eksperci uważają, że 1/3 pożywienia, które spożywamy, zależy właśnie od pszczół. Wiele owoców, warzyw, ale i produktów z nich wytwarzanych, stosowanych na co dzień, jak chociażby bawełna czy oleje, jest efektem zapylania. Nasiona roślin ozdobnych, które sadzimy w ogrodach i na balkonach, a także warzyw, takich jak marchew i kapusta również pochodzą z zapylania. Dzięki pszczołom możemy korzystać z wielu produktów będących efektem zapylania (lub przetwarzania jego owoców), a także z produktów prosto z ula.

Owoce i warzywa – porzeczki, jabłka, gruszki, pomidory, wiśnie, agrest, śliwki, dynie, fasola, morele, brzoskwinie, maliny, żurawina. Dzięki zapylaniu fasoli czy owoców kiwi, powstaje więcej nasion, większe są strąki i owoce. Również wiele ziół i przypraw potrzebuje zapylania do wydania owoców – kolendra, ziele angielskie, kardamon, papryka.

Zadanie do wykonania.
W załącznikach są 4 zadania do wykonania. Zadania są dostosowane do wieku uczestników. Prosimy o wykonanie w ramach zajęć minimum jednego z nich. Dodatkowym zadaniem jest tradycyjnie zadanie zamieszczone na prezentacji.