Historia na wyciągnięcie ręki

W dniu 28 listopada 2022r.uczniowie klas ósmych uczestniczyli w nie j lekcji historii – „Grze szyfrów”. Jest to najnowszy projekt przygotowany przez Instytut Pamięci Narodowej.

„Gra Szyfrów” została zaprezentowana w tirze przekształconym w pokój multimedialny ze stanowiskami do grania. Dostępne były 4 stanowiska do grania na konsoli oraz 2 stanowiska do grania w okularach VR.

W grze uczniowie wcielali  się w rolę polskich bohaterów z wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku. Musieli odkryć najgłębiej skrywane tajemnice wywiadu – złamać bolszewickie szyfry, zapewnić łączność radiową i zneutralizować budzące postrach pociągi pancerne. Zaczęli w pomieszczeniu, w którym zadaniem jest odpalenie silników i uruchomienie elektryczność sprzed 100 lat. Następnie musieli odnaleźć  odnaleźć ukrytą depeszę i rozszyfrować ją, by przejść przez wagonownię do sowieckiego tunelu i finalnie wykoleić pociąg. Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów miał inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie.

„Gra Szyfrów” została włączona w tym roku – jako jedna z dwóch gier do podstawy programowej jako treści rekomendowane.