Teatralne ABC

Uczniowie klasy 4a i 4b z paniami Barbarą Gołofit, Anną Podgajną i Krystyną Flisiak, w środę 28 lutego 2024 roku, wybrali się do Poniatowej na przedstawienie Narodowego Teatru Edukacji „Teatralne ABC”. Misją Narodowego Teatru Edukacji im. A. Mickiewicza jest tworzenie i realizacja projektów teatralnych oraz imprez edukacyjny związanych z szeroko rozumianym wychowaniem poprzez sztukę, jak również przygotowaniem widza do świadomego i krytycznego korzystania z dorobku polskiej i światowej literatury.

Założeniem programowym tych działań jest wychowanie dramatyczne i obywatelskie dzieci i młodzieży, prezentacja adaptacji lektur szkolnych zarówno w formie bezpośredniej jak i poprzez budowanie oryginalnych form autorskich, wykorzystujących w swej kanwie główne wątki problemowe, kompilowane w całość,ekspozycja przekrojowa lektur ze szczególnym uwzględnieniem głównych motywów literackich oraz prezentowanych bądź metaforyzowanych przez nie problemów społeczno-egzystencjalnych.

Profil wiekowy odbiorców obejmuje wszystkie etapy kształcenia dzieci i młodzieży: od widzów najmłodszych (wiek przedszkolny i nauczanie zintegrowane) poprzez młodzież klas IV-VIII, i licealną, aż po widza dorosłego. Twórcy Teatru przygotowują na każdy sezon aktualne zestawy programowe, dostosowane do specyfiki dydaktyczno-wychowawczej poszczególnych grup wiekowych, opracowane w oparciu o wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej.

„Teatralne ABC” to propozycja podzielenia się z pedagogami i uczniami wiedzą na temat historii teatru, pokazania jego form, zaplecza, odsłaniając tajniki gry aktorskiej.

Zamierzeniem twórców było przedstawienie różnych sposobów przenoszenia sztuki na scenę: od teatru lalek poprzez teatr cieni, pantomimy do aktora w żywym planie. W dialogach pojawiła się fachowa terminologia: reżyser, obsada, inscenizacja, dubler, epizod, dykcja, mimika, gest, barwa głosu, interpretacja itp. Pokazano również lalki jawajkę i kukłę.

Spektakl pozwolił w sposób przystępny i ciekawy zrozumieć wiele zjawisk i pojęć czysto teatralnych; będzie również pomocą w pracy dydaktycznej podczas realizacji programu nauczania w klasach szkoły podstawowej.

W „Teatralnym ABC” przedstawiono historię młodego urwisa, który nie potrafi właściwie zachować się w teatrze- przeszkadza aktorom i widzom. Ponieważ lekceważy wszelkie prośby i uwagi zostaje ukarany i zatrzymany na scenie. Dzięki magii miejsca, w którym się znalazł, spotyka znane z historii teatru i baśni postaci. Ich opowieści i przygody w zadziwiający sposób odwołują się do zachowań chłopca. Nasz bohater zauroczony różnorodnością i wyjątkowością miejsca, zaczyna doceniać ciężką pracę ludzi teatru, poznaje sztukę aktorską, staje się mądrzejszy i pokorniejszy. Czas spędzony w teatrze nie był dla niego czasem straconym.

Krystyna Flisiak